تاثیرات استفاده از موبایل در هنگام خواب

سوالی که در ابتدا ذهن ما را به خود مشغول می‌کند، این است که 
آیا واقعا باید تلفن همراه را برای حفظ سلامتی در هنگام خواب، خاموش کرد؟

همان‌طور که مطلع هستید، تلفن همراه در زندگی روزمره کاربران به یک جز جدا ناپذیر تبدیل شده و تقریبا به‌ صورت 24 ساعته همراه انسان‌ها است. از همین ‌رو اندیشه‌های مختلفی در زمینه تاثیرات منفی تلفن همراه بر زندگی و سلامت انسان‌ها تاکنون به‌گوش رسیده است.
برخی موارد شایعاتی در مورد تشعشعات تلفن همراه و ارتباط آن با سرطان مغز وجود دارد. این شایعات بیشتر از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. بر اساس تحقیقات علمی موجود، ارتباط مستقیمی بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان مغز ثابت نشده است. سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو در آمریکا همچنین تأیید کرده‌اند که استفاده معمولی از تلفن همراه به طور کلی میزان تشعشعاتی تولید نمی‌کند که بتواند به ایجاد خطر جدی سرطان مغز منجر شود.
برای حفظ سلامتی و کاهش مواجهه با تشعشعات، می‌توانید از اقدامات زیر بهرمند شوید :
1.    استفاده از دستگاه‌های بلوتوث یا هدست برای مکالمات طولانی مدت.
2.    استفاده از حالت بلوتوث برای ارتباط با دستگاه‌های جانبی.
3.    مکالمات کوتاه را با استفاده از بلندگوی دستگاه یا بلندگوی خارجی انجام دهید.
4.    تلفن همراه خود را در فاصله‌ای نسبی از بدن قرار دهید، به عنوان مثال در جیب پشتی شلوار.
5.    استفاده از حالت هواپیما در شرایطی که نیازی به ارتباط ندارید.
بر اساس تحقیقات موجود، نیاز به نگرانی و اضطراب شدید در مورد تشعشعات تلفن همراه وجود ندارد. رعایت مراقبت‌های مناسب و استفاده هوشمندانه از تلفن همراه می‌تواند برای حفظ سلامتی شما مفید باشد.
تاثیر گوشی روی خواب عمیق
وقتی قبل از خواب از فناوری و به خصوص تلفن همراه استفاده می‌کنیم، ممکن است زمان کافی برای استراحت به بدن و ذهنمان را نداده باشیم. علاوه بر این، جذب شدن در بازی‌ها، خبرهایی که در حال مشاهده آن هستیم، یا برنامه‌های تلویزیونی که در حال تماشای آن‌ها هستیم، نیز مانع استراحت کافی بدن میشوند.
اگر تلفن همراهتان در زمانی که می‌خواهید استراحت کنید و بخوابید، نزدیک شما نباشد، شاید وسوسه نشوید که دستتان را دراز کنید و آن را بررسی کنید. استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ممکن است تأثیراتی روی خواب عمیق شما داشته باشد. در ادامه به برخی از این تأثیرات اشاره می‌کنم :
1.    اختلال در ساعت خواب : استفاده از گوشی همراه قبل از خواب می‌تواند ساعت خواب شما را مختل کند. نور پرانرژی صفحه گوشی، به خاطر نور آبی قابل رویت در آن، ممکن است سطح هورمون ملاتونین را کاهش دهد و ریتم خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد.
2.    کاهش عمق خواب : استفاده از گوشی همراه قبل از خواب می‌تواند منجر به کاهش عمق خواب شما شود. فعالیت‌های مرتبط با گوشی مانند چک کردن پیام‌ها، بررسی رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین می‌توانند شما را به تحریک و مشغولیت فکری دچار کنند و بر کیفیت و عمق خواب شما تأثیر بگذارند.
3.    کاهش زمان خواب : استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ممکن است زمانی که شما برای خواب می‌گذارید را کاهش دهد. فعالیت‌های مرتبط با گوشی می‌توانند شما را به طور ناخواسته مشغول کنند و زمان خواب شما را به تأخیر بیاندازند.
4.    بیداری شبانه : استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ممکن است منجر به بیداری شبانه شما شود. نور آبی قابل رویت در صفحه گوشی می‌تواند تأثیر منفی بر ریتم خواب شما داشته باشد و شما را در طول شب بیدار نگه دارد.
برای داشتن خواب آرام و عمیق، بهتر است قبل از خواب از استفاده از گوشی همراه خودداری کنید. برنامه‌ریزی برای استراحت و خواب کافی و ایجاد محیط مناسب خواب نیز می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.
چرا نباید هنگام شب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده کرد
در ادامه شش دلیل مهم که نباید از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند هنگام شب و به ویژه پیش از خواب استفاده کرد، ارائه شده اند:
می تواند به چشم ها آسیب برساند
برخی شواهد نشان می دهد که نور آبی می تواند به واسطه آسیب رساندن تدریجی به شبکیه چشم به بینایی انسان صدمه زده و به انحطاط ماکولا، از دست دادن دید مرکزی یا ناتوانی در مشاهده آنچه مقابل فرد قرار دارد، منجر شود.
نور آبی مصنوعی یکی از کوتاه‌ترین و پر انرژی‌ترین طول موج ها در طیف نور مرئی است. به دلیل کوتاه‌تر بودن، درخششی ایجاد می شود که می تواند کنتراست دید را کاهش داده و بر وضوح و شفافیت آن تاثیر بگذارد. این مورد اغلب چرایی تجربه خستگی یا فشار چشم دیجیتالی و مواجهه با علائمی مانند تاری دید، دشواری در تمرکز، خشکی و سوزش چشم، سردرد و گردن و کمر درد را پس از یک روز کار با کامپیوتر را توضیح می دهد.
با خطر بیشتر ابتلا به سرطان مواجه می شوید
ملاتونین یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان هایی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند. از آنجایی که تولید ملاتونین به واسطه نور آبی ساطع شده از نمایشگر گوشی های هوشمند و تبلت ها سرکوب می شود، بدن می تواند با کمبود این آنتی اکسیدان قوی مواجه شود. اختلال در تولید ملاتونین برای یک شب مساله ای جدی نخواهد بود، اما افرادی که هر شب برای ساعت ها در معرض نور آبی قرار می گیرند در معرض خطر هستند.
کمبود خواب را تجربه می کنید
نور آبی در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می کند که می تواند به معنای کاهش کیفیت و کمیت خواب باشد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب بدن را تنظیم می کند. اگر چرخه خواب به خوبی تنظیم نشده باشد، دیگر خواب کافی که به آن نیاز دارید را تجربه نخواهید کرد. کمبود خواب می تواند به مشکلات سلامت مختلف مانند سطوح بالاتر اضطراب، خطر بیشتر ابتلا به سکته مغزی، دیابت و چاقی، سرکوب سیستم ایمنی و افزایش فشار خون منجر شود.
در فعالیت مغز اختلال ایجاد می شود
خواب ناکافی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند می تواند یادگیری را نیز دشوار کرده و موجب حواس پرتی و اختلال در حافظه طی روز بعد شود. پس از مقایسه مغز افرادی که با محرومیت از خواب مواجه بودند با مغز افرادی که خواب کافی داشتند، دانشمندان دریافتند که متابولیسم و جریان خون در چندین بخش مغز افرادی که کمبود خواب داشتند، کاهش داشته است. این به اختلال در عملکرد شناختی و رفتار منجر می شود.
تشعشعات منتشر شده از گوشی
این تشعشعات منتشر شده از گوشی در حدود 900 مگاهرتز قرار دارند. بنابراین، نگه داشتن تلفن همراه برای مدت طولانی در نزدیکی سر ممکن است باعث سردرد، دردهای عضلانی و سایر مشکلات جدی سلامتی با علائم جدی تشعشعات تلفن همراه شود. اثر نامطلوب شناخته شده این تابش، گرمایی است که ایجاد می‌کند. هنگامی که تلفن همراه شما در حال استفاده است، مقادیر متوسطی از تشعشعات غیر یونیزان تولید می‌شود. در طول مدت زمان طولانی استفاده از تلفن همراه، آن داغ می‌شود و اگر برای برقراری تماس آن را بالای سر خود نگه دارید، ممکن است بافت‌های اطراف نیز گرم شوند.
در عین حال، مطالعات علمی درباره تأثیرات طولانی مدت تشعشعات تلفن همراه بر سلامتی همچنان در حال انجام است و نتایج نهایی هنوز مشخص نیستند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تشعشعات تلفن همراه ممکن است تأثیرات مضری بر سلامتی داشته باشند، در حالی که مطالعات دیگر نتایج متفاوتی ارائه کرده‌اند. با این حال، برای کاهش تماس مستقیم تلفن همراه با بدن و احتمال تشعشعات، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از هدست، استفاده از حالت بلوتوث یا قرار دادن تلفن همراه در محلی که فاصله مناسبی از بدن دارد، استفاده کنید.
چگونه مشکل را برطرف کنیم
تلفن همراه‌ همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ،می‌توانند بر سیکل خواب تأثیرگذار باشند و خواب را مختل کنند. استفاده از تلفن همراه قبل از خواب ممکن است به دلیل نور آبی صفحه آن و محتواهای محرک مانند پیام‌ها، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌ها، باعث کاهش ساعت خواب و کیفیت خواب شود. این ممکن است به شکلی که روی بیداری شبانه و تأخیر در فرو رفتن به خواب تأثیر بگذارد.
گوشی را اتاق خوابتان دور کنید
تلفن همراه را در آشپزخانه و یا در اتاق نشیمن گذاشته و به شارژ بگذارید. به خود اجازه دهید بدون چک کردن تلفن، خواب کنید.
استفاده از عینک های مسدود کننده نور آبی
اگر کار با کامپیوتر یا گوشی های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از شغل شماست وبه احتمال زیاد نمی توانید وابستگی خود به این دستگاه ها را کاهش دهید خوشبختانه راه حلی برای این شرایط وجود دارد و آن استفاده از عینک های مسدود کننده نور آبی است.
نمونه های با کیفیت آن می توانند تفاوت قابل توجهی در میزان خستگی چشم افراد ایجاد کنند. افزون بر این، شما می توانید هنگام شب بدون این که نگران کاهش تولید ملاتونین و کیفیت خواب خود باشید از این عینک ها استفاده کنید.
عدم استفاده از دستگاه های الکترونیکی یک تا دو ساعت پیش از خواب
ترک عادت استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و لپ تاپ پیش از خواب می تواند بسیار دشوار باشد. اما پس از آگاهی از فواید پرهیز از این کار نباید مشکلی با ترک این عادت مضر داشته باشید.
در آغاز می توانید ۳۰ دقیقه پیش از خواب دستگاه خود را خاموش کرده و کنار بگذارید و پس از آن، به تدریج این مدت زمان را افزایش داده تا به یک تا دو ساعت برسد.

سوالات متداول
1.    آیا استفاده از تلفن همراه قبل از خواب واقعاً می‌تواند خواب را مختل کند؟
 بله، استفاده از تلفن همراه قبل از خواب می‌تواند ساعت بیولوژیکی خواب را مختل کند. نور آبی صفحه تلفن همراه و محتواهای محرک مانند پیام‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند باعث کاهش ساعت خواب و کیفیت خواب شوند. بهتر است قبل از خواب از استفاده از تلفن همراه خود دوری کنید تا به مغز خود زمانی برای آرامش داده و آماده شدن برای خواب شوید.
2.    آیا استفاده از تلفن همراه در شب می‌تواند به سلامتی ضربه بزند؟ 
برخی مطالعات نشان داده‌اند که تشعشعات تلفن همراه ممکن است به سلامتی آسیب برسانند، اما نتایج نهایی هنوز مشخص نیستند. با این حال، برای کاهش تماس مستقیم تلفن همراه با بدن و احتمال تشعشعات، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از : هدست، استفاده از حالت بلوتوث یا قرار دادن تلفن همراه در محلی که فاصله مناسبی از بدن دارد، استفاده کنید.
3.    آیا استفاده از تلفن همراه قبل از خواب منجر به بی خوابی می‌شود؟ 
بله، استفاده از تلفن همراه قبل از خواب می‌تواند به بی خوابی منجر شود. نور آبی صفحه تلفن همراه و محتواهای محرک مانند پیام‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ساعت بیولوژیکی خواب را تغییر دهند و فرو رفتن به خواب را مشکل کنند. بهتر است قبل از خواب حداقل یک ساعت زمان را برای آرامش و آماده شدن برای خواب اختصاص دهید و از تلفن همراه خود دوری کنید.
4.    چگونه می‌توانم بهتر خواب ببرم؟ 
برای بهبود خواب خود می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:    
•    ایجاد محیط مناسب خواب با رنگ بندی آرام و روشنایی مناسب.
•    ایجاد روال خواب منظم با تعیین زمان خوابیدن و بیدار شدن یکسان.
•    محدود کردن استفاده از تلفن همراه قبل از خواب و اجتناب از نور آبی آن.
•    استفاده از تشک و لوازم خواب با کیفیت مناسب.
•    ایجاد هوای مناسب و تهویه در اتاق خواب.
•    کاهش صداها و ایجاد فضای آرام و ساکت.
•    اجتناب از مصرف مواد محرک مانند قهوه و نیکوتین قبل از خواب.
ما در کلینیک تخصصی خواب درمانگاه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام ، با بهره گیری از فوق تخصص داخلی و فلوشیپ خواب میتوانیم به عنوان بهترین گزینه برای مشاوره شما باشیم.